طراحی فضای سبز
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 18 آبان 1391برچسب:, توسط گلوریا |

  آبیاری در فضای سبز و توجه به اصول صحیح آبیاری در داشتن فضای سبزی پایدار بسیار موثر است.تامین آب بویژه در مناطق گرم و خشک دغدغه اصلی مدیران میباشد تا جایی که باعث محدودیت کار میشود.

رعایت موارد زیر کمک زیادی در کاهش تنش آبیاری میکند:

اصل اول انتخاب گیاهان با توجه به اقلیم منطقه میباشد.گیاهان سازگار با شرایط آب و هوایی منطقه انتخاب شوند و از اعمال سلایق شخصی جلوگیری شود.خرید نهال از کانال فضای سبز انجام شود نه آنکه کارپردازی با سلیقه خود اقدام کند.درخت بید یا چنار و صنوبر درختان زیبایی هستند ولی نمیتوان در فضای سبز شهری مثل کاشان کاشت.

اصل دوم آنست که هر چقدر بستر کاشت گیاهان مناسبتر و نزدیک به بهترین شرایط باشد نیاز آبی گیاه کمتر و مقاومت آن در برابر تنش های کم آبی بیشتر خواهد بود.خاک رسی با نگه داشتن آب در زمان بیشتر دوره آبیاری را طولانی تر میکند.این بدان معنی نیست که خاک مورد استفاده برای تمام درختان رسی باشد بلکه ترکیبی از خاک رسی و شنی............

اصل سوم کنار گذاشتن سیستم های آبیاری سنتی و استقبال از سیستم های جدید:سیستم آبیاری قطره ای و بارانی در اغلب فضاهای جدید در میزان مصرف آب موثر بوده است.

اصل بعدی زمان انجام آبیاری میباشد.تجربه نشان داده آبیاری در طول شب بسیار موثرتر میباشد.

برای سیستم آبیاری مجموعه هزینه لازم را صرف کنیم تا در طول سال مجبور نباشیم درختان را به زحمت از تشنگی نجات دهیم.

آبیاری با تانکر اگر چه هنوز دیده میشود بویژه در طرح های جنگلکاری ولی اگر هزینه یک سال آبیاری با تانکر را صرف تامین آب کنیم و یا حتی کاشت درختان این بخشها را یک سال به تعویق بیاندازیم بسیار بهتر است.

از آب شرب شهری در فضای سبز استفاده نکنیم و با رایزنی با امور آب منطقه چاههای آب غیر قابل شرب را وارد سیستم مجموعه کنیم.

چاههای آب موجود در مجموعه را رینگ کنیم:اتصال تمام چاهها به یکدیگر تا در صورت خرابی یک چاه و عدم استفاده از آن بتوان از چاههای دیگر استفاده کرد.

آموزش کارگران آبیار و آشنا کردن آنها با زمان تشنه شدن گیاه:اغلب مشاهده میشود که کارگر آبیار در یک منطقه از روی عادت تمام گیاهان را به یک میزان آب میدهد در حالی که نیاز آبی یک درخت بیست ساله با نهال دوساله بسیار متفاوت است.نیاز آبی یک گونه با گونه دیگر متفاوت است.

گیاهان با نیاز آبی متفاوت در یک مجموعه کنار هم کاشته نشوند:کاشت پرچین ترون زیر درخت کاج ده ساله صحیح نیست چرا که ترون در شرایطی مشابه کاشان حداقل هر ۴ روز یکبار آب میخواهد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.